Informace k mimořádným situacím a událostem pro občany
OBSAH:
1) Kontakty, tísňová volání- - složky IZS - krizový štáb obce - důležité telefonní čísla a spojení - činnost krizového štábu obce
2) Mimořádné události, které mohou vzniknout na území města Hejnice - události - co dělat v konkrétní situaci
3) Obecné zásady vyrozumění a varování
4) Působnost a legislativa
5) Výklad pojmů
SLOŽKY IZS
složka IZS | adresa | kontaktní osoba | spojení | |
HASIČI | tísňové volání 150 | |||
HZS LK Liberec | Šumavská 414/11, Liberec | Krajské operační středisko | 950 471 011 | |
HZS Raspenava | Požární stanice, Raspenava | 950 472 185 | ||
JSDH Hejnice | Jiří Šimon | 724 179 433 | ||
POLICIE | tísňové volání 158 | |||
Územní odbor Liberec | Operační středisko | 974 466 111 | ||
Policie ČR Hejnice | Lázeňská, Hejnice | Dozorčí služba | 482 322 158 602 314 270 | |
Záchranná zdravotnická služba | tísňové volání 155 | |||
Nemocnice Frýdlant | V Úvoze, Frýdlant | 482 369 111 |
Krizový štáb obce
Příjmení, jméno | Funkce | Pracoviště pro krizové řízení | Spojení mbl./ tlf. do zaměstnání |
Demčák Jaroslav | starosta, vedoucí KŠ | MěÚ | 777 682 274 482 322 212 |
Ing. Podhorová Lucie, MSc. | místostarostka zást. ved. KŠ | MěÚ | 739 678 566 483 034 506 |
Kopecký Karel | tajemník MěÚ, člen KŠ | MěÚ | 732 190 150 482 322 215 |
Štícha Jiří | mistr stř. služeb, člen KŠ | MěÚ | 733 532 449 482 322 106 |
Šimon Jiří | Velitel JSDH, člen KŠ | MěÚ | 724 179 433 482 322 150 |
Důležitá telefonní čísla a spojení:
Pohotovostní služby:
Frýdlantská vodárenská společnost - 721 852 404
482 312 122
ČEZ - 840 850 860, 411 126 212, 481 105 211
RWE– GAS Net - 1239, 457 325 412, 602 549 723
Další důležité informace získáte na:
Český hydrometeorologický ústav/aktuální povodňový stav/ - www.chmi.cz
Elektronický digitální povodňový portál - edpp.cz
Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje-krizové řízení – www.hzslk.cz
Předpověď počasí – www.pocasi-online.cz
Krizové řízení - Ministerstvo vnitra České republiky-mvcr.cz
Krizový štáb města.
Krizový štáb města Hejnice je pracovním orgánem zřizovatele pro řešení krizových situací.
Předsedou krizového štábu je starosta města Hejnice, který jmenuje členy krizového štábu.
Obsah činnosti krizového štábu
Krizový štáb svolává starosta města a působností v případě, že:
a) je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení,
b) je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část,
c) jej použije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací,
d) je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací,
e) jde o úkol prováděný při cvičení orgánů krizového řízení nebo cvičení složek integrovaného záchranného systému, nebo
f) je tento postup nezbytný pro řešení mimořádné události a není splněna některá z podmínek uvedených v písmenech a) až e).
Krizový štáb města projednává možnost řešení krizové situace a navrhuje opatření starostovi města. Při řešení krizové situace nebo při koordinaci záchranných a likvidačních prací jedná nepřetržitě.
V průběhu života můžeme být svědky událostí, kterým říkáme mimořádné, protože přicházejí většinou neočekávaně a ohrožují životy a zdraví obyvatel. Způsobují velké škody na majetku a životním prostředí. Mohou vzniknout škodlivým působením sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo jejich kombinací. Takovými událostmi mohou být např. povodeň, orkán, technologická havárie s únikem nebezpečných látek, velká dopravní nehoda, rozsáhlý požár, teroristický čin. Tyto stránky obsahují některé obecné návody a doporučení, podle kterých bychom se měli chovat a jednat, když se ocitneme v situaci ohrožení života a zdraví, majetku nebo životního prostředí v důsledku vzniku mimořádné události. Nejsou a nemohou být vyčerpávající, protože průběh každé události vyžaduje jiný způsob našeho chování a jednání.
S jakými událostmi se můžeme setkat na území města Hejnice:
Obecné zásady vyrozumění a varování
Při ohrožení, o kterém můžete být vyrozuměni prostřednictvím sirén, zprávou v rozhlase, televizi, z tisku nebo hlášením místního rozhlasu, pojízdného rozhlasového vozu, megafonu, a od spoluobčanů, se snažte dodržovat následující zásady:
Zazní-li siréna- nepodceňujte riziko!!!
VAROVNÝ SIGNÁL
Signál „VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA“
Na území České republiky byl zaveden jediný varovný signál pro varování obyvatelstva při hrozbě nebo vzniku mimořádné události. Jedná se o kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin.
Vyhlašuje se v případě, kdy může dojít nebo došlo k ohrožení životů a zdraví obyvatel v důsledku mimořádných událostí - živelní pohromy (např. povodeň, sněhová kalamita, větrná smršť), havárie s únikem nebezpečných látek do životního prostředí (např. havárie v chemickém závodě, ve skladu chemikálií, ropná havárie), či jiné mimořádné události (např. teroristický čin, sabotáž, žhářství).
Sirény mohou být použity podle potřeby místně nebo na území kraje i na území celého státu.
Signál „ ZKOUŠKA SIRÉN“ - není varovným signálem pro obyvatelstvo
Ověřování provozuschopnosti sirén se provádí zpravidla každou první středu v měsíci ve 12.00 hodin akustickou zkouškou sirén (nepřerušovaný tón sirény po dobu 140 vteřin).
Signál „POŽÁRNÍ POPLACH“ - není varovným signálem pro obyvatelstvo
Je 1x přerušený tón sirény po dobu 1 minuty. Vyhlašuje se ke svolání jednotek požární ochrany k výjezdu na zásah.
Povodně a záplavy
Povodeň je mimořádná událost, při které se následkem dešťů, táním sněhu a ledové kry nebo náhlým uvolněním překážky ve vodním toku, zvětší průtok vody a zvedne hladinu tak, že se voda z koryt vylévá a zaplavuje okolní území, kterou rozlišujeme jako přirozenou povodeň. Totéž může způsobit i zvláštní povodně (protržení hráze rybníka, sesuv svahu během dešťů.). Rychlost vzniku povodně závisí na mnoha faktorech a varování není vždy možné.
Obecné zásady:
- seznamte se s možnou výší velké vody kolem vašeho působiště, vytipujte bezpečné místo, které nebude zaplaveno vodou;
Stupně povodňové aktivity:
I. STAV BDĚLOSTI - nastává při nebezpečí přirozené povodně
II. STAV POHOTOVOST - vyhlašuje povodňový orgán, když nebezpečí přirozené povodně přerůstá v povodeň, ale nedochází k větším rozlivům a škodám mimo koryto
III. STAV OHROŽENÍ - vyhlašuje povodňový orgán při bezprostředním nebezpečí nebo vzniku škod velkého rozsahu, ohrožení životů a majetku
Větrná smršť, vichřice
Větrná smršť (případně jen smršť) je lidové označení pro prudké zesílení větru, které má za následek hmotné škody.
Vichřice – jedná se o dlouhodobější atmosférický jev na rozsáhlém území, většinou spojený se změnou tlaku a přechodem atmosférické fronty. Intenzita se udává v metrech za sekundu – vichřice od 25 m/s (90 km/h). Nebezpečí spočívá kromě výše uvedeného také v možném dlouhodobějším výpadku el. energie, přerušení dopravních komunikací a podobně.
Obecné zásady:
Požáry
Jeden z ničivých živlů, které vznikají v řadě případů z důvodu nedbalosti, porušováním požárně bezpečnostních předpisů, nesprávnou manipulací s otevřeným ohněm, neopatrnosti nebo úmyslu člověka.
Obecné zásady:
Pamatujte, že záleží na každém, jak se zachová a jak bude rozhodný. Svým postojem je mnohdy schopen zabránit vyšším škodám nebo případným ztrátám na životech spoluobčanů.
Únik škodlivé látky do ovzduší
Různé nebezpečné látky se chovají odlišně v závislosti na skupenství a prostředí, ve kterém uniknou. K úniku nebezpečné látky (př. čpavku, chloru atd.) do prostředí může dojít chybou obsluhy, poruchou technologie výroby, při skladování nebo při přepravě.
Obecné zásady:
Krizové řízení je nedílnou součástí řízení státu, organizace či jiné instituce. Jeho cílem je předcházet vzniku možných krizových situací, zajistit všeobecnou přípravu na zvládnutí potenciálně možných krizových situací, zajistit jejich zvládnutí v rámci vlastní působnosti orgánu krizového řízení a úkolů uložených vyššími orgány krizového řízení, nastartovat obnovu a další rozvoj.
Podle § 2 písm.a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) ve znění pozdějších předpisů se rozumí „krizovým řízením souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury“. Krizovou situací je mimořádná událost (velkého rozsahu), narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen „Stav nebezpečí“, „Nouzový stav“, nebo „Stav ohrožení státu“ (krizové stavy).
Krizové řízení města Hejnice je zaměřeno na pomoc občanům při řešení krizových situací. Činnost v této oblasti je zaměřena především na plnění úkolů státní správy v přenesené působnosti města na úseku krizového plánování, přípravy na činnost při krizových situacích a branné politiky státu. V praxi to znamená například vytváření podmínek, příprava a zhodnocení podkladů pro činnost bezpečnostní rady, příprava činnosti krizového štábu, celková koordinace při vytváření havarijní a krizové dokumentace (plánů) obce , spolupráce se základními i ostatními složkami integrovaného záchranného systému včetně Armády České republiky, spolupráce na úseku havarijní a krizové připravenosti s právnickými a fyzickými osobami (dále viz. působnost). Při vzniku mimořádných událostí je úkolem krizového řízení koordinovat její průběh ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému, orgány veřejné správy, fyzickými a právnickými osobami
Oblast krizového řízení, havarijního plánování a ochrany obyvatel
Oblast obranného plánování
Oblast zvláštních skutečností
krizové řízení - je souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s řešením krizové situace
(zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon))
krizová situace - je mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu
(zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon))
mimořádná událost - je škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací
(zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů)
nouzový stav - je státní krizové opatření pro závažné živelní nebo průmyslové katastrofy, vyhlašuje jej vláda nebo předseda vlády
(Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky)
stav ohrožení státu - je mimořádný stav, který může na návrh vlády vyhlásit Parlament v případě, že je bezprostředně ohrožena svrchovanost státu, územní celistvost státu nebo jeho demokratické zásady, má ryze politický charakter (na území ČR nebyl dosud vyhlášen)
válečný stav - je stav vzniklý mezi znepřátelenými stranami (státy nebo jinými subjekty mezinárodního práva) vypuknutím ozbrojeného konfliktu, a to bez ohledu na to zda byla vypovězena válka, ústava jej definuje jako situaci, kdy je ČR napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení, je vyhlašován Parlamentem ČR
integrovaný záchranný systém - je koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací
(zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů)
základní složky integrovaného záchranného systému - jsou Hasičský záchranný sbor České republiky, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany, zdravotnická záchranná služba a Policie České republiky
(zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů)
ostatní složky integrovaného záchranného systému - jsou vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil, ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory, ostatní záchranné sbory, orgány ochrany veřejného zdraví, havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby, zařízení civilní ochrany, neziskové organizace a sdružení občanů, která lze využít k záchranným a likvidačním pracím.
(zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů)
hospodářské opatření pro krizové stavy - je organizační, materiální nebo finanční opatření přijímané správním úřadem v krizových stavech pro zabezpečení nezbytné dodávky výrobků, prací a služeb, bez níž nelze zajistit překonání krizových stavů
(zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů)
plán nezbytných dodávek - je samostatná část krizového plánu zpracovaná správním úřadem v systému nouzového hospodářství
(zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů)
KRIZOVÉ STAVY.
Krizový stav je vyhlašován zákonnými postupy stanovenými orgány na určitém území k řešení krizové situace.
Název | Norma - zákon | Vyhlašující orgán | Důvod | Území | Doba trvání |
Stav nebezpečí | Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), § 3 | Hejtman kraje, primátor hl.m. Prahy | Jsou-li v případě živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie, nehody nebo jiného nebezpečí ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů a složek IZS. | - pro území kraje nebo jeho část | nejvýše 30 dnů (prodloužení se souhlasem vlády) |
Nouzový stav | ÚZ č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, čl. 5 a 6 | Vláda (předseda vlády) | V případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost. | - celý stát území státu | nejdéle 30 dnů (prodloužení se souhlasem Poslanecké sněmovny) |
Stav ohrožení státu | ÚZ č. 110/1998 Sb., čl. 7 | Parlament na návrh vlády | Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy. | - celý stát území státu | není omezeno |
Válečný stav | ÚZ č. 1/1993 Sb., (Ústava ČR), čl. 43 | Parlament | Je-li ČR napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení. | - celý stát | není omezeno |
Poznámka :
Nevojenské krizové stavy
Vojenské krizové stavy
Nádražní 521
463 62 Hejnice
tel. +420 482 322 211
e-mail: info@mestohejnice.cz
Datová schránka ID: 6rsbedk
Bankovní účet: 19-0984938359/0800
pondělí, středa
8.00 - 11.30 hod.
12.00 - 17.30 hod.